Wednesday, April 1, 2020

PENGENALAN KEPADA PENDIDIKAN JASMANI DAN PENDIDIKAN KESIHATAN


PENDAHULUAN:
Pendidikan Jasmani dan Pendidikan Kesihatan merupakan mata pelajaran yang memberi penekanan kepada pembelajaran berdasarkan kemahiran asas pergerakan dan amalan gaya hidup sihat melalui domain psikomotor, kognitif, dan afektif.

Menerusi mata pelajaran ini juga murid akan menguasai pengetahuan, kemahiran, dan nilai yang akan digunakan untuk mengekalkan kecergasan dan kesihatan diri ke arah kesejahteraan hidup serta jangka hayat yang panjang dan berkualiti melalui pengalaman pembelajaran Pendidikan Jasmani dan Pendidikan Kesihatan. Kurikulum Pendidikan Jasmani dan Pendidikan Kesihatan memberi penekanan kepada peningkatan pembangunan kendiri dari segi fizikal, mental, emosi, sosial, keselamatan, tanggungjawab kendiri, interaksi dan kerjasama. Murid menggunakan dan meningkatkan kemahiran penyelidikan, berfikir secara kritikal dan mengaplikasi pengetahuan saintifik, strategi, kemahiran motor, kemahiran kecekapan psikososial dan nilai dalam situasi sebenar kehidupan harian.

MATLAMAT:
Kurikulum Standard Sekolah Rendah Pendidikan Jasmani dan Pendidikan Kesihatan bertujuan untuk menghasilkan murid yang berpengetahuan, berkemahiran, dan mempunyai nilai serta sikap positif bagi mengekalkan kecergasan fizikal dan kesihatan serta mengamalkan hidup aktif ke arah kesejahteraan hidup.

OBJEKTIF UMUM:
Kurikulum Standard Sekolah Rendah Pendidikan Jasmani dan Pendidikan Kesihatan bertujuan untuk membolehkan murid mencapai objektif berikut:

1.  Menguasai pengetahuan, kemahiran dan nilai yang diperlukan untuk mengekalkan serta meningkatkan perkembangan fizikal, kecergasan, dan kesihatan diri;
2. Melakukan aktiviti dalam suasana yang menyeronokkan untuk meningkatkan kecergasan dan kesihatan diri;
3.   Menguasai kecekapan pergerakan dalam pergerakan asas, permainan, sukan, tarian, dan aktiviti fizikal serta mengaplikasikan konsep pergerakan dan strategi semasa melakukan aktiviti bagi mengekalkan kecergasan dan kesihatan diri;
4.   Memahami faktor-faktor penyumbang yang mendorong kepada kehidupan aktif dan sihat sepanjang hayat; dan
5.   Meningkatkan kemahiran komunikasi, menjalin hubungan positif, dan menggunakan pemikiran kreatif dan kritis menerusi aktiviti fizikal dan kesihatan bagi membentuk jati diri.

Sumber Rujukan:
​Kurikulum Standard Sekolah Rendah Pendidikan Jasmani dan Pendidikan Kesihatan Dokumen Standard Kurikulum dan Pentaksiran Tahun 1. 2016. Kementerian Pendidikan Malaysia, Bahagian Pembangunan Kurikulum. 

No comments:

Post a Comment